Raudanpoisto on autonpesun erityistoimenpiteistä ehkä vähiten tunnettu, vaikka rautaa löytyy jokaisen auton kyljistä. Varsinkin auton jarrupaloista irtoaa runsaasti rautahiukkasia, jotka kertyvät vähitellen paitsi vanteisiin, myös auton maalipinnalle. Rautahiukkasia irtoaa liikenteessä myös juna- ja raitiovaunukiskoista sekä teollisuudesta. Uusia autoja kuljetetaan usein rautateitse, joten hiukkasia löytyy aivan upouusienkin autojen kyljistä.
Milloin raudanpoisto on ajankohtaista?
Raudanpoisto auton maalipinnoilta ja vanteista kannattaa tehdä ainakin kerran tai pari vuodessa koko autolle ja aina ennen vahausta tai pinnoittamista. Ilman raudanpoistotoimenpidettä epäpuhtaudet jäävät lakkapinnan ja sitä suojaavan vahan tai pinnoitteen väliin. Rautahiukkaset ovat muodoltaan särmikkäitä ja ne takertuvat lujasti auton maalipinnan ja vanteiden epätasaisuuksiin. Suurimmat hiukkaset näkyvät paljaalla silmälläkin, ja varsinkin valkoisen auton alakyljistä on helppo löytää näkyviä, ruostumisen eri vaiheissa olevia rautapartikkeleita.
Raudanpoisto auton kyljistä ja vanteista edellyttää oikean pesuaineen käyttöä
Maalipintaa vähiten kuormittava tapa on poistaa rauta kemiallisesti tähän tarkoitukseen kehitetyillä aineilla. Raudanpoistoaineiden vaikuttava aine on joko natrium- tai ammoniummerkaptoasetaatti. Näiden aineiden vaikutusmekanismi perustuu rautapartikkelin olomuodon ja kemiallisen koostumuksen nopeaan muuttamiseen, jolloin se irtoaa helposti maalipinnasta. Tässä kemiallisessa reaktiossa syntyy punaista väriä, joka on tunnusomaista kaikille raudanpoistoaineille.
Raudanpoistoainetta, esim. KORREK Pro Irox’ia, suihkutetaan auton kaikille pinnoille ja sen annetaan vaikuttaa joitakin minuutteja, päästämättä sitä kuitenkaan kuivumaan. Tämän jälkeen auto huuhdellaan huolellisesti painepesurilla ja tarvittaessa toimenpide toistetaan. Punainen merkkiväri on vesiliukoista ja lähtee huuhtelussa pois täydellisesti.
Myös piki- ja öljytahrat vaativat erityisaineita
Piki, polttoaine- ja öljytahrat ovat toinen likatyyppi, jonka poistaminen auton maalipinnoilta vaatii erityispesuaineita.
Pienpoistossa sumutetaan tähän tarkoitukseen tehtyä pienpoistoainetta eli hiilivetypohjaista liuotinta kuivan auton päälle tai pelkkiin ongelmakohtiin. Liuottimen annetaan vaikuttaa mahdollisimman pitkään antamatta sen kuitenkaan kuivua pinnoille. Liuottimen vaikutusta voi tehostaa kevyesti harjaamalla pikeentyneitä kohtia tarkoitukseen kehitetyllä harjalla. Viimeisenä työvaiheena pienpoistoaine huuhdellaan huolellisesti pois.
KORREK Pro TFC Tarex on ammattilaistenkin käyttämä pikeä poistava autoshampoo. KORREK Pro TFC Tar & Glue on vastaavasti ammattilaisten käyttämä hiilivetypohjainen, hitaasti haihtuva liuotinpohjainen pien- ja liimanpoistoaine. Huomioithan, että näiden ammattilaiskäyttöön suunniteltujen tuotteiden käyttö edellyttää öljynerotuskaivoa.